ALGEMENE VOORWAARDEN
ALGEMENE VOORWAARDEN
Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
Opdrachtnemer: Late Bloomer, gevestigd te Amsterdam – KvK-nummer 75611406.
Opdrachtgever: De partij die diensten afneemt van Late Bloomer.
Overeenkomst: De overeenkomst tussen de freelancer en de opdrachtgever betreffende de uitvoering van haar diensten.
Toepasselijkheid
1.Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes en overeenkomsten waarbij de freelancer diensten levert aan de opdrachtgever.
2. Afwijkingen van deze voorwaarden zijn slechts geldig indien deze schriftelijk zijn overeengekomen.
3. Deze algemene voorwaarden zijn tevens van toepassing op vervolgopdrachten en aanvullende werkzaamheden, tenzij anders overeengekomen.
Omschrijving, uitvoering en toezicht op de opdracht
1. De opdrachtnemer voert werkzaamheden uit voor de opdrachtgever in verband met de in de overeenkomst beschreven projecten en/of interim-opdrachten, volgens de specificaties en richtlijnen van de opdrachtgever.
2. De opdrachtnemer zal de aangenomen werkzaamheden naar beste vermogen uitvoeren, in overeenstemming met de voorschriften, normen en specificaties zoals vastgelegd in de overeenkomst.
3. De opdrachtgever zal tijdig informatie en medewerking verlenen voor een goede uitvoering van de opdracht.
Duur van de overeenkomst en opzegging
1. Tenzij anders overeengekomen of voortvloeiend uit de aard van de overeenkomst, worden de met de opdrachtnemer gesloten overeenkomsten van opdracht voor onbepaalde tijd aangegaan.
2. Beide partijen hebben de mogelijkheid tot tussentijdse opzegging, met inachtneming van de opzegtermijn (één maand) die in de overeenkomst van opdracht is vastgesteld.
Aansprakelijkheid
1. De opdrachtnemer aanvaardt aansprakelijkheid voor schade die de opdrachtgever lijdt als gevolg van toerekenbaar tekortschieten of onrechtmatig handelen van de opdrachtnemer of door ingeschakelde derden, onder de voorwaarden die in dit artikel zijn vastgesteld, tenzij er opzet of grove nalatigheid van de opdrachtgever in het spel is.
2. De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit onjuiste of onvolledige informatie die door of namens de opdrachtgever is verstrekt.
3. De opdrachtnemer heeft het recht om eerst zelf de schade te herstellen of te beperken, en de opdrachtgever moet hiervoor de nodige medewerking verlenen. Als de opdrachtnemer dit niet kan, mag de opdrachtgever een derde partij inschakelen om de schade te verhelpen, op kosten van de opdrachtnemer.
4. Opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk indien de opdrachtgever overtuigend bewijst dat opdrachtnemer de schade bij normale inachtneming van hetgeen in artikel 2 van ‘Omschrijving, uitvoering en toezicht op de opdracht’ is bepaald, had kunnen voorkomen.
5. De vergoede schade is beperkt tot het bedrag dat de aansprakelijkheidsverzekeraar van de opdrachtnemer voor de betreffende schade heeft uitgekeerd.
6. De opdrachtnemer heeft een inspanningsverplichting en zal regelmatig de voortgang van de opdracht evalueren met zowel de opdrachtgever als zichzelf.
7. De opdrachtgever dient binnen een termijn van 30 dagen na uitvoering van de werkzaamheden schriftelijk melden dat hij schade heeft geleden.
Overmacht
1. Indien de opdrachtnemer een verplichting niet tijdig of niet volledig kan nakomen door een oorzaak die niet aan haar kan worden toegerekend, zoals stagnatie in de werkzaamheden (inclusief ziekte) binnen haar eigen organisatie of die van ingeschakelde derden, wordt die verplichting opgeschort totdat de opdrachtnemer in staat is deze correct na te komen.
2. In geval van een dergelijke situatie heeft de opdrachtgever het recht om de overeenkomst geheel of gedeeltelijk met onmiddellijke ingang te beëindigen, zonder recht op schadevergoeding.
3. Partijen zijn verplicht elkaar op de hoogte te houden van overmachtssituaties.
Tarieven en gevolgen niet-tijdig betalen
1. De facturering van uitbestede werkzaamheden aan de opdrachtnemer gebeurt volgens het in de overeenkomst vastgestelde tarief per tijdseenheid en valuta.
2. Tarieven voor werkzaamheden worden per overeenkomst afgesproken.
3. Tarieven worden jaarlijks geïndexeerd, met een percentage dat in december wordt vastgesteld.
4. De opdrachtgever is verantwoordelijk voor alle buitengerechtelijke en gerechtelijke kosten als hij na ingebrekestelling niet betaalt en de vordering aan derden wordt overgedragen.
5. Na het verstrijken van de uiterste betaaldatum is de opdrachtnemer gerechtigd om het factuurbedrag te verhogen met een rentepercentage van 1% per maand over het openstaande bedrag.
6. Bij betalingsachterstand heeft de opdrachtnemer het recht om alle relevante documenten, inclusief die van de opdrachtgever, te bewaren totdat volledige betaling is ontvangen.
7. Bij gezamenlijke opdrachten zijn alle opdrachtgevers hoofdelijk aansprakelijk.
8. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de klant, zijn de vorderingen van Late Bloomer op de klant onmiddellijk opeisbaar.
9. Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Late Bloomer, dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan Late Bloomer te betalen.
Privacyverklaring, geheimhouding en eigendom
1. De opdrachtnemer verwerkt persoonsgegevens in overeenstemming met het geldende privacybeleid, dat op verzoek beschikbaar is en tevens te vinden is op de website van de opdrachtnemer.
2. De opdrachtnemer zal vertrouwelijke informatie van de opdrachtgever, verkregen tijdens de uitvoering van de werkzaamheden, niet aan derden onthullen. Personen die door de opdrachtnemer zijn ingeschakeld, zijn eveneens aan strikte geheimhouding gebonden.
3. Alle rapporten, spreadsheets en andere documenten die door de opdrachtnemer of ingeschakelde derden voor de opdrachtgever zijn gemaakt, blijven eigendom van de opdrachtgever. Opdrachtnemer heeft het recht om een kopie van deze documenten voor eigen administratie te behouden.
Geschillen
1. In het geval van een geschil tussen de opdrachtgever en Late Bloomer streven beide partijen ernaar om dit op een constructieve en professionele manier op te lossen. Voordat een juridische procedure wordt gestart, zal een mediation-traject worden opgezet.
2. Op deze voorwaarden is Nederlands Recht van toepassing. De rechtbank van de woonplaats van de beheerder is exclusief bevoegd bij eventuele geschillen omtrent deze voorwaarden, behoudens wanneer hierop een wettelijke uitzondering van toepassing is.
Tot slot
Deze algemene voorwaarden zijn opgesteld in oktober 2024. De opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om deze voorwaarden te wijzigen. Wijzigingen zullen schriftelijk aan de opdrachtgever worden medegedeeld en treden in werking 30 dagen na bekendmaking, tenzij anders is overeengekomen.